mg
Kontrolerzy NIK skupili się na wskazanych jako ważne dla organizacji mistrzostw przez ministra sportu i turystyki obiektach w Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie Centralnej i Wschodniej, a także dworcach Warszawa Zachodnia, Kraków, Katowice i Gdynia. Izba wskazała także na Warszawę Stadion jako obiekt, którego modernizacja w jej ocenie jest niezbędnym uzupełnieniem infrastruktury w otoczeniu budowanego Stadionu Narodowego w stolicy.
NIK wskazała, że w porównaniu do harmonogramu z 2010 r. wykonano zaplanowane zadania w przypadku 3 z 4 dworców ważnych dla Euro 2012 (Wrocław, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia) oraz trzech pozostałych (Kraków, Gdynia, Katowice). „W ocenie NIK na obecnym etapie prac ryzyko niewykonania wymienionych sześciu inwestycji w terminie określonym w harmonogramach PKP SA jest niskie” – napisano w raporcie.
Izba w raporcie podała, że do końca 2010 r. w Poznaniu i Warszawie Zachodniej nie rozpoczęto ani prac rozbiórkowych, ani remontowych. „Zdaniem NIK ryzyko niezrealizowanych prac inwestycyjnych na tych dworcach w planowanych terminach przed rozpoczęciem Euro 2012 jest wysokie” – twierdzą przedstawiciele Izby.
NIK wskazuje, że w czerwcu 2010 r. podpisano umowę PKP SA – Trigranit. Wskazano w niej, że 30 kwietnia 2011 r. to termin uzyskania pozwolenia na budowę. „Zdaniem NIK przyjęte terminy realizacji (przed rozpoczęciem Euro 2012) nie są możliwe do dotrzymania” – czytamy w raporcie. Izba wskazała też na opóźnienia przy modernizacji Warszawy Zachodniej i Warszawy Stadion.
„Negatywnie oceniono przyjęte rozwiązania dotyczące sposobu zarządzania i nadzoru nad infrastrukturą na wszystkich stacjach pasażerskich, w tym na remontowanych dworcach. Infrastruktura niezbędna dla kompleksowej obsługi podróżnych na stacjach PKP należy do sześciu różnych podmiotów, w związku z czym planowanie i realizacja inwestycji jest prowadzona oddzielnie przez każdą ze spółek PKP. Stan ten utrudnia prowadzenie prac modernizacyjnych, a zwłaszcza ich kompleksowe wykonanie” – napisali przedstawiciele NIK.
„Stwierdzono niewielkie wykorzystanie środków na inwestycje dworcowe. Procentowy udział poniesionych wydatków do końca 2010 r. do całości planowanych nakładów dla dziewięciu skontrolowanych inwestycji wynosił od 0% (w przypadku dworca Warszawa Zachodnia) do 16,98% (dla dworca Wrocław Główny). Nieznaczne (kilkuprocentowe) i mniejsze niż planowane było wykorzystanie też środków UE (środków funduszu spójności w ramach POIiŚ) oraz niepełne (około 95%) wykorzystanie, przyznanych pierwszy raz w 2010 r. na dworce, środków z budżetu państwa" - napisali kontrolerzy NIK.